Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Π.Μ.Σ. Πολιτική, Διοίκηση και Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση

ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ | ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Β' ΕΙΔΙΚΕΥΣΗ: ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

1. Αξιολόγηση και Επαγγελματική Ανάπτυξη Εκπαιδευτικών

Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών με την έννοια, το πλαίσιο και τις αρχές της Αξιολόγησης και της Επαγγελματικής Ανάπτυξης των εκπαιδευτικών, καθώς και με συναφείς όρους, όπως ο Επαγγελματισμός, η Επαγγελματική Ταυτότητα και η Μετασχηματιστική Επαγγελματική Μάθηση. Επίσης, σκοπός είναι η τεκμηρίωση της έννοιας της Φρόνησης του Εκπαιδευτικού και των συναφών με αυτήν όρων, ως ζητουμένου της Αποτελεσματικής Επαγγελματικής Ανάπτυξης των εκπαιδευτικών.

2. Αξιολόγηση της Μαθητικής Επίδοσης

Σκοπός του μαθήματος είναι να εισαγάγει τους φοιτητές στις μεθόδους και τις τεχνικές αξιολόγησης της μαθητικής επίδοσης (γραπτά δοκίμια και τεστ, γραπτοί και ηλεκτρονικοί φάκελοι εργασιών, κλπ.) και να τους βοηθήσει να αναπτύξουν δεξιότητες βαθμολόγησης με την βοήθεια των νεότερων και των παλαιότερων σχετικών θεωριών και λογισμικών. Η σχετική θεωρία πλαισιώνεται με πρακτική εφαρμογή σε ζητήματα αξιολόγησης σε γνωστικά αντικείμενα των προγραμμάτων σπουδών. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές διαθέτουν επαρκή γνώση και ανάπτυξης δεξιοτήτων στον χειρισμό τεχνικών αξιολόγησης των επιδόσεων και των επιτευγμάτων των μαθητών.

3. Πολιτικές Αξιολόγησης

Το περιεχόμενο του μαθήματος εστιάζει στις πολιτικές που υιοθετούνται σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο για την αξιολόγηση στην εκπαίδευση και τη βελτίωση της ποιότητας των εκπαιδευτικών οργανισμών. Παρουσιάζονται οι παράγοντες που οδήγησαν στην εισαγωγή διαδικασιών διασφάλισης της ποιότητας, αναλύονται οι κυριότερες κοινωνικοπολιτικές θεωρητικές προσεγγίσεις για την αξιολόγηση των σχολικών οργανισμών και εξετάζονται μηχανισμοί και έννοιες όπως επιθεώρηση, έλεγχος, λογοδοσία. Έμφαση δίνεται στις πολιτικές σχετικά με τα standards και τους δείκτες ποιότητας που υιοθετούνται στο πλαίσιο της σύγχρονης διακυβέρνησης των σχολείων, τους φορείς άσκησης ελέγχου και τα συστήματα που προωθούνται διεθνώς και στην Ελλάδα. Αναλύονται ζητήματα όπως οι μορφές αξιολόγησης και λογοδοσίας στην εκπαίδευση, η ενίσχυση της αυτονομίας των σχολείων, οι απαιτήσεις που διαμορφώνονται σε σχέση με τον ρόλο των στελεχών εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών στην εφαρμογή των πολιτικών αξιολόγησης. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται οι φοιτητές/τριες να προσεγγίζουν κριτικά τις πολιτικές που υιοθετούνται και τις αξίες που προωθούνται για τη διασφάλιση της ποιότητας των εκπαιδευτικών οργανισμών, να εξοικειωθούν στην ανάλυση, σύνθεση και ερμηνεία πληροφοριών που αφορούν στην εφαρμογή μορφών αξιολόγησης για τη βελτίωση της ποιότητας των λειτουργιών της εκπαίδευσης και να γνωρίζουν τις σύγχρονες τάσεις στο πεδίο της αξιολόγησης των σχολικών οργανισμών και τις αλλαγές που προωθούνται σε σχέση με τον ρόλο του σχολείου, καθώς και του ανθρώπινου δυναμικού της εκπαίδευσης.

4. Πρακτική Άσκηση – Ασκήσεις Προσομoίωσης: Αυτοαξιολόγηση και Αξιολόγηση στη Σχολική Μονάδα

Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών με την έννοια και τις μορφές της Αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και, ειδικότερα, με το θεσμοθετημένο πλαίσιο και τις διαδικασίες της Αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας (βάσει της ισχύουσας Υπουργικής Απόφασης 108906/ΓΔ4, ΦΕΚ 4189/Β΄/10-09-2021), με τρόπο βιωματικό, ήτοι με in vivo επίλυση προβλημάτων και διάχυση καλών πρακτικών, έτσι ώστε να συμμετέχουν ενεργά και αποτελεσματικά στις ομάδες εργασίας που προβλέπει το εν λόγω θεσμικό πλαίσιο, και να αποτιμούν τους δείκτες που προβλέπονται και αφορούν α) την Παιδαγωγική και Μαθησιακή Λειτουργία της σχολικής μονάδας, β) τη Διοικητική Λειτουργία και γ) την Επαγγελματική Ανάπτυξη των Εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας.