1. Ηγεσία και Ποιότητα στη Διοίκηση των Σχολικών Μονάδων
Σκοπός του μαθήματος είναι η ανάδειξη της λειτουργίας και του ρόλου της ηγεσίας στη διοίκηση των σχολικών μονάδων, η διαδικασία δημιουργίας και λειτουργίας ηγετών στο εκπαιδευτικό σύστημα και στη διοίκηση των σχολικών μονάδων και η σχέση και εξάρτησή τους από το μοντέλο διοίκησης των σχολείων. Έμφαση δίδεται στη μελέτη της έννοιας της ποιότητας στην εκπαίδευση και στις εκπαιδευτικές υπηρεσίες, παράγοντες και συνθήκες εξασφάλισης της αποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών μονάδων μέσω της ηγεσίας. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές γνωρίζουν τους παράγοντες και τα χαρακτηριστικά που προσδιορίζουν και χαρακτηρίζουν έναν ηγέτη στην εκπαίδευση και το ρόλο του στην αποτελεσματική διοίκηση μιας σχολικής μονάδας. Επίσης, είναι σε θέση να διακρίνουν τα στοιχεία των ηγετών που συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών από τη σχολική μονάδα.
2. Οικονομικά της Εκπαίδευσης και του Σχολείου
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η μελέτη των παραγόντων που επηρεάζουν τις οικονομικές ροές και σχέσεις στην εκπαίδευση και καθορίζουν την επίτευξη των στόχων και των αποτελεσμάτων των εκπαιδευτικών οργανισμών. Η ανάδειξη και η μελέτη ορθολογικής διαχείρισης των πόρων που εισρέουν σε κάθε εκπαιδευτικό οργανισμό από τα αρμόδια θεσμικά όργανα αποτελούν σημαντικές παραμέτρους την χρηματοδοτική επάρκεια και την οικονομική αποτελεσματικότητα των σχολείων. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα κατανοήσουν τη οικονομική διάσταση της λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος και θα μυηθούν στον τρόπο ορθολογικής διαχείρισης των οικονομικών των εκπαιδευτικών οργανισμών.
3. Οργανωσιακή Συμπεριφορά
Σκοπός του μαθήματος είναι η μελέτη της συμπεριφοράς του ανθρώπου -ως ατομικής και συλλογικής οντότητας- στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς, η επίδραση της εν λόγω συμπεριφοράς στην αποτελεσματικότητα των οργανισμών, καθώς και η κατανόηση φαινομένων δυναμικής των οργανισμών. Ειδικότερα, θα αναπτυχθούν τα θέματα της οργανωσιακής κουλτούρας, της παρακίνησης και υποστήριξης του ανθρώπινου δυναμικού, της διαχείρισης και ενδυνάμωσης ομάδων, της διαχείρισης αλλαγών και συγκρούσεων, της λήψης και εκτέλεσης αποφάσεων, της αποτελεσματικής επικοινωνίας, καθώς και σύγχρονοι προβληματισμοί σχετικοί με τη διοίκηση του ανθρώπινου δυναμικού της εκπαίδευσης όπως συναισθηματική νοημοσύνη, αυτοδιαχείριση, εργασιακή ικανοποίηση, οργανωσιακή δέσμευση, εργασιακή σιωπή. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι ικανοί να ερμηνεύουν τη διαθεματικότητα του επιστημονικού πεδίου της οργανωσιακής συμπεριφοράς, να αναγνωρίζουν την πολυπλοκότητα των παραγόντων που επηρεάζουν την ανθρώπινη συμπεριφορά σε ατομικό, ομαδικό και οργανωσιακό επίπεδο, να κατανοούν συναισθήματα και συμπεριφορές ατόμων, τυπικών και άτυπων ομάδων στο χώρο της εργασίας και να χειρίζονται θέματα σχετικά με την εργασιακή συμπεριφορά.
4. Πρακτική Άσκηση - Ασκήσεις Προσομοίωσης: Διοίκηση Σχολικής Μονάδας
Η πρακτική άσκηση αποσκοπεί στο να δώσει στους φοιτητές τη δυνατότητα να διαπιστώσουν και να αναγνωρίσουν στην πράξη τις γνώσεις που απέκτησαν από τη σπουδή τους πάνω σε μεθοδολογικής και διοικητικής φύσεως ζητήματα που αφορούν τις αρχές της οργάνωσης και διοίκησης της εκπαίδευσης. Στα μαθήματα παρέχονται ουσιαστικές γνώσεις που σχετίζονται με τους παράγοντες οργάνωσης και διοίκησης των εκπαιδευτικών μονάδων και συγκεκριμένα τους τρόπους διοίκησης και διαχείρισης των σχολικών μονάδων, τις αρχές διαμόρφωσης και ανάπτυξης του κατάλληλου, ευνοϊκού σχολικού κλίματος και της κατάλληλης επικοινωνιακής πολιτικής για την αποτελεσματικότερη διοίκηση των εκπαιδευτικών μονάδων. Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα μελέτης και κριτικής προσέγγισης της διοίκησης των σχολικών μονάδων, με τη χρήση των ΤΠΕ (Τεχνολογία-Πληροφορία-Επικοινωνία) που αναβαθμίζουν και διευκολύνουν το διοικητικό έργο των εκπαιδευτικών. Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές έχουν την δυνατότητα επίσκεψης σε σχολικές μονάδες και σε εκπαιδευτικούς φορείς και οργανισμούς ώστε να αποκτήσουν ουσιαστική εμπειρία στη σχολική ζωή και στη διοίκηση των σχολικών μονάδων αναλαμβάνοντας και βοηθητικές αρμοδιότητες στις διαδικασίες διοίκησης του σχολείου και των διοικητικών οργάνων του.